kesan tidur lewat -.-

12:08


Asslamualaikum and bonjour ! :) so haihai WE LOVE YOUR FACE omg please boys -.- stahp it ._. mcm biasa, gambar tak kan ada kaitan dgn tajuk entri hahahaha. aku saja je tengok muka bakal suami aku huahua *ambil baldi* soo lama dah tak update blog eh. sibuk join ga, segmen etc je actually aku memang takda idea nak update apa so mlm yg buta pkol 3pagi ni aku rajin :) sooooo tidur lewat ? haaa mcm aku ni la --' pkol 3 pun blom tidur lagi lahai. mesti korang tidur lambat jugak kan ? baik ngaku cepat okay lagilagi lah masa holiday mcm ni ada yg tak tidur kut ._. ada ke ? okay enough for the mukadimah. let's proceed. so kesannya ialah *drum roll*

TAK CUKUP TIDUR

well of course -.- masa cuti panjang tahun lepas, tidur aku cukup je even tidur pukul 4pagi SETIAP HARI and bangun pukul 12 tengah hari je. hahaha lifeless katakan xD sekarang ni pukul 4 tidur bangun awal la pkol 530 tidur balik pkol 8 bangun balik -.- memang tak cukup la 4jam je babe -,-


TIDAK CERGAS (Kesihatan)

 Tidur malam sangat penting untuk kita kekal cergas , macam mana sekalipun kita berjaga waktu malam sehingga subuh dan tidur secukupnya pada waktu pagi hingga ke tengah hari . (tidur selepas subuh kan tak elok juga) . Tidur lewat boleh buat tekanan darah jadi rendah . Bagi perempuan , mengikut tinjauan aku period mereka akan terganggu (ini tinjauan aku , kalau salah maaf ya)



BERKEMUNGKINAN AKAN MENGALAMI MASALAH TIDUR

Kalau anda tak ada masalah tidur sebelum ini dan tetiba mengamalkan habit tidur lewat malam , anda berkemungkinan bakal mendapat masalah tidur seperti Insomnia atau Hypersomnia .


GANGGUAN MENTAL , EMOSI DAN FIZIKAL

Tidur lewat malam boleh jadikan kita GEMUK(aku tengah malam selalu lapar) dan susah nak KURUSkan badan(reaksi dalaman badan kita) . tambah pulak aku ni pemalas memang tak slim le :p

Dari segi emosi pula , mereka akan jadi lebih pemarah , mood tak menentu (sway) dan macam – macam lagi emosi negatif (tak kan dapat positif la) tapi aku kadangkadang okayy je happy je hahah happy la sangat entah entah gila 

Tak perlu nak siapkan kerja sampai lewat malam sebab apa yang bakal anda korbankan apabila tidur lewat malam ialah mental yang akan jadi lembab dalam erti kata lain , B.L.U.R . (PERCAYALAH !)


SENANG DAPAT PENYAKIT DAN LAMBAT SEMBUH

Memang senang dapat penyakit dan susah nak sembuh selagi anda mengamalkan habit ini . Kurang tidur dan lewat tidur ini juga akan memberi kesan apabila kita sudah tua kelak (kata doktor) . 


just for sharing
Malam (9pm - 11pm): adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.

Malam di (11pm-1am): Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (1am - 3am): proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (3am - 5am): proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan memnganggu proses pembuangan toksin tersebut.

Awal pagi (5am - 7am): proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.

Pagi (7am - 9am): Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang saki, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.
Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.
jadi, tak elok kalau kite tidur terlalu lewat kerana akan merencatkan proses semulajadi yang akan dilakukan oleh tubuh badan kite. tidur yang ideal bagi seorang manusia ialah 8 jam. maybe tu timing yang baek tok badan melakukan proses dengan sempurna. tapi bile berlebihan, akan efek kepade kesihatan. 



soo how? best kan tidur lewat ni ? ahhahahhahah aku kdgkdg tidur lewat sebab buah hati pengarang jantung intan berlian emas platinum haaaaaa huahua don't judge me aku buat hw jugak and study and of course online okay bye -.- au revoir fellas xx

credit to   http://hazanis.blogspot.com

You Might Also Like

1 comments

Subscribe