mengapa memilih profession perguruan

20:52


Assalamualaikum wahhhh dah dekat 2bulankot aku tak update blog ni ha ha ha. okay tetiba je update pasal profession perguruan pulak tu dah la baru je 16 takpa takpa. actually, abang aku nak pergi untuk interview jadi guru hari Isnin ni :) so dia suru aku tolong cari maklumat pasal perguruan things ni heee. okay so soalan yg common yang akan interviewer tu tanya is..

Q : MENGAPA ANDA MEMILIH PROFESSION PERGURUAN
A ;  Seperti yg sedia maklum, kerjaya seorg guru merupakan satu karier yg murni. Satu profession yg pada luarannya nampak mudah tetapi sebenarnya agak mencabar. Jadi saya memilih profession perguruan ini kerana saya ingin merasai sendiri cabaran sebagai seorang guru. Mungkin ada yg b'pendapat kerjaya lain juga mempunyai cabaran tertentu. Tidak dinafikan. Tetapi cabaran yang dimaksudkn di sini ialah cabaran mendidik dan membentuk seseorang menjadi seorang insan yg b'guna. Buakn menjadi sampah masyarakat.   Selain itu, saya juga rasa bertanggungjawab untuk membantu anak bangsa sendiri agar berjaya dalam hidup masing-masing. Walaupun mereka kurang cemerlang dalam bidang pelajaran. Sekurang-kurangnya mereka mempunyai ilmu di dada. Tidaklah mereka hidup tanpa ilmu di dada. Selain itu, kerjaya sebagai seorang guru juga dapat mengajar saya erti kesabaran. Sabar dengan kerenah anak murid dan juga mungkin kerenah para ibu bapa. Akhir sekali, saya memilih profession perguruan ini adalah kerana profession ini merupakan satu profession yg sangat hebat kerana dengan profession inilah lahirnya seorang doktor, seorang jurutera dan seorang perdana menteri. Jadi, sebenanrnya profession perguruan ini bukan calang calang profession dan tidak boleh dipandang enteng.


Q : PENGALAMAN ANDA DALAM BIDANG PERGURUAN
A ; Antara pengalaman keguruan yg telah saya alami ialah mengajar rakan sendiri ketika di sekolah menengah. Mengajar dlm beberapa subjek seperti Bahasa Inggeris, Matematik dan Matematik Tambahan.  Walaupun saya bukan seorang pelajar yg cemerlang, tetapi saya berasa sangat gembira kerana diberi kepercayaan untuk membantu rakan-rakan seperjuangan. Selain itu, saya juga mempunyai serba sedikit pengalaman melalui latar belakang keluarga yang menjadi pendidik iaitu melalui bapa saudara dan ibu saudara saya. Melihat cara mereka mengajar dan mendidik anak murid masing masing, saya berasa begitu tertarik kerana melalui cara pengajaran mereka, saya dapat melihat semangat mereka yg b'kobar kobar utk m'bantu ank bangsa. Melalui pengalaman itu jugalah, saya berasa begitu bertanggungjawab untuk turut membantu ank bangsa berjaya.

Q : SEKIRANYA TERPILIH APAKAH YANG ANDA AKAN SUMBANGKAN TERHADAP BIDANG PERGURUAN ?
A ;  Sekiranya saya terpilih dalam bidang perguruan, antara sumbangan yg sy akn sumbangkn  terhadap bidang keguruan ini ialah saya akn b'sungguh sunguuh  m'didik  dan meningkatkn prestasi ank murid saya agar menjadi lebih cemerlang. Oleh itu, Malaysia dapat meningkatkan lagi prestasi dlm bidang pendidikan sekaligus mengangkat martabat profession perguruan yang selama ini dipandang enteng oleh segelintir masyarakat.  Saya juga akan cuba untuk menjadikan istitusi pendidikan sebagai pemangkin kepada pembinaan bangsa dan negara. Secara tidak langsung, saya juga dapat menyemai semangat kenegaraan kepada pelajar dan juga guru guru lain.  Selain itu, sbgai seorg guru dlm era globalisasi yg semakin pesat ini,sye akn membentuk diri sye spy dpt menjadi idola atau contoh teldan yg baik kpd anak murid saye agar mereka dapat mengikut jejak langkah sye dan tidak tepengaruh dgn budaya2 atau gejala2 yg tidak elok serta tidak melakukan perkara2 yg dikatakna tidak bersahsiah atau tidak bpelajaran..  Selain itu, saya juga akan sentiasa mencuba untuk mewujudkan sikap berdaya saing yang sihat  antara guru serta sikap bekerjasama yg kukuh agar sentiasa dapat membuahkan hasil yg terbaik untuk ank murid kami.

so, hoping this would hep you guys ha ha doakan abang aku dapat la jadi cikgu ehh :) hihi

creds to : xxxx

You Might Also Like

0 comments

Subscribe